Kirjoittajakurssilta esikoiskirjailijaksi

Luovan Kirjoittamisen Verkkolehti 2015, Haastattelut

Kuva: Nora Palonen

Kuva: Nora Palonen

Teksti: Nora Palonen                              

Jussi Seppänen alkoi kirjoittaa myöhään, ollessaan jo yli 20-vuotias. Hän pääsi Kokkolassa järjestetylle kolmivuotiselle kirjoittajakurssille, ja myöhemmin tie vei Turun yliopiston luovan kirjoittamisen opintoihin. Aineopintojen lopussa kurssilaiset tekivät suunnitelman tulevaisuuttaan varten ja silloin Seppänen sai ajatuksen novellikokoelman kirjoittamisesta. Hän on aina ollut kiinnostunut enemmän henkilöhahmojen rakentamisesta kuin juonesta, joten novellikokoelman kirjoittaminen tuntui luonnolliselta valinnalta.

Vuoden 2015 alussa WSOY julkaisi Seppäsen esikoisteoksen Kymmenottelu, joka sai erittäin positiivisen vastaanoton. Kymmenottelu on novellikokoelma, joka sisältää kaikki kymmenottelun lajit, jotka on kiedottu koskettaviin ja humoristisiin tarinoihin elämästä ja ihmisistä. Teoksellaan Seppänen haluaa korostaa tavallisten ihmisten tärkeyttä. Hän valitsi lähestymistavakseen urheilun, sillä silloin ei voi valehdella. Jos häviää, ei voi puhua itseään pois. Seppänen kokee tärkeäksi puhua ihmisistä, jotka eivät ole parhaita.

Kirjoitusprosessi sujui ilman suurempia mutkia matkalla. Seppänen sai työskennellä paineettomassa tilassa. Hän pystyi jatkuvasti kirjoittamaan, sillä aina oli joku novelli, mitä pystyi työstämään. Tärkein taustatyö oli penkkiurheilu. Myös joihinkin pieniin yksityiskohtiin piti kiinnittää erityistä huomiota, esimerkiksi siihen, kun Tokiossa vuonna 1991 heitettiin keihästä, oliko Suomessa silloin yö vai päivä. Seppänen sai kirjoittaa omaan tahtiinsa ilman kiirettä, mikä teki prosessista miellyttävän. Kustannussopimuksen allekirjoittamisen ja kirjan julkaisemisen välillä oli 14 kuukautta.

Nopeasti Kymmenottelun julkaisemisen jälkeen teos eriytyi kirjailijasta ulkopuoliseksi objektiksi ja julkistamistilaisuus teki kirjasta olemassa olevan. Seppäsestä kirjan julkaiseminen tuntui ihmeelliseltä, mutta hyvältä. Hänestä oli erikoista nähdä useampia painoksia omasta teoksestaan. Koko kirjoitusprosessin ajan hän sai vaikuttaa paljon kirjan muuhunkin kuin tekstilliseen sisältöön. Kannen on suunnitellut Seppäsen ehdotuksesta sarjakuvatekijä Ville Pirinen ja sisäkanteen tehty kirjailijaesittely päätettiin tehdä Seppäsen ideoimalla tavalla: siinä ei suinkaan ole tavallinen esittely kirjailijasta, vaan aiheeseen liittyen hänen omia urheilutuloksiaan.

kymmenottelu

Tällä hetkellä Seppänen miettii rauhassa seuraavan teoksensa kirjoittamista. Hänellä on jo idea ja maailmankuva selvillä, mutta hän kuvailee elävänsä vaihetta, jossa idea on muuttumassa suunnitelmaksi. Jos häneltä tulee uusi teos, se on joko romaani tai toinen novellikokoelma. Mutta hän etenee rauhassa omin ehdoin. Kustantamo ja lukijat kuitenkin elävät toivossa, että Seppäseltä saadaan uutta luettavaa. Kymmenottelu on ehdolla Helsingin kirjallisuuspalkinnon saajaksi, joten Seppäsen kirjoittajanlahjat on ainakin huomattu.

Seppänen kannustaa tulevia esikoiskirjailijoita rohkeuteen, joka ei ole sitä, kuinka rivosti uskaltaa kirjoittaa, vaan sitä, että uskaltaa olla auki. On kuunneltava kritiikkiä, mutta seistävä omien mielipiteidensä takana. Ja keskityttävä vain kirjoittamiseen. Kaikki oheistuote, mitä mahdollisesta kustannussopimuksesta saattaa syntyä, on unohdettava kirjoittamisvaiheessa. Tätä työtä tehdään vain kirjoittamisen vuoksi. Seppänen itse on vältellyt ansoja ja pitänyt mielessään, mikä on kirjailijan työssä oleellisinta ja keskittynyt siihen. Ja se on tuottanut tulosta.