Kirjailija työskentelee tarinoiden rakennustyömaalla

Luovan Kirjoittamisen Verkkolehti 2013, Haastattelut

Johanna Sinisalo, kuva: Katja Lösönen

Johanna Sinisalo, kuva: Katja Lösönen

Teksti: Katri Aholainen

Johanna Sinisalolle kirjoittaminen on rakentamista, joka ei hoidu hetkessä. Valmiissa rakennuksessa on monta erilaista osaa aina perustuksista korkeimpiin torneihin.

Ensin tarvitaan pohja, esimerkiksi yhteiskunnallinen ongelma, josta tarina lähtee kasvamaan. Ensimmäisen kerroksen päälle rakennetaan toinen kerros, toisen päälle kolmas. Ideasta kehittyy teemoja, teemoista henkilöitä, juonikulkuja ja tarinoita.

Jotta rakennus pysyy tukevasti pystyssä niin, että siihen voi rakentaa torneja, sivusiipiä ja salakäytäviä, on perustusten oltava vankat. Johanna Sinisalolle taustatutkimuksen tekeminen on oleellinen osa kirjoitusprosessia, eikä hän pelkää heittäytyä uusiin ja tuntemattomiin maailmoihin.

”Esimerkiksi itselleni vieraan ammatin käsittelyssä pyrin tekemään laajan haastattelutyön, jotta osaisin kuvata vaikkapa hautausurakoitsijan tai mehiläishoitajan työtä autenttisesti”, Sinisalo kertoo. Taustatutkimuksen tekemiseen kuluu karkeasti määritellen ainakin yhtä paljon aikaa kuin itse kirjoittamiseen.

Löytöretkeilyä ja työntekoa

Sinisalon teoksissa perustukset eivät jää kokonaan näkymättömiin maan alle. Ei ole ollenkaan harvinaista, että taustatutkimus alkaa rakentaa tarinaa yhdessä kirjailijan kanssa. Näin Johanna Sinisalolle kävi esimerkiksi Enkelten verta -teoksen kanssa.
”Kun aloin perehtyä mehiläismyytteihin eri puolilla maailmaa, oli hämmentävää, kuinka paljon mehiläinen symboloi eri kulttuureissa hahmoa, joka on jumalten lähettiläs, kuolemattomuuden edustaja ja maailmojen välillä kulkija. Näistä tiedoista oli palkitsevaa kutoa teokseen sidos kuoleman merkityksen pohtimiseen.”

Pelkkä ideointi ei kuitenkaan riitä. Tarinan rakentamiseen vaaditaan inspiraation lisäksi kärsivällisyyttä istua tietokoneen ääressä silloinkin, kun kirjoittaminen tökkii. Sinisalo pitää monen kirjoittajan ahdistuksenaihetta, deadlineja, tärkeänä innoituksen lähteenä: ”Alitajunnassa piilleet ratkaisut vapautuvat kummasti, kun on pakko saada teksti aikaan määräaikaan mennessä.”

Tarina tarvitsee lukijansa

Kirjailija ei ole tarinansa ainoa rakentaja. Tärkeä osa teosta on lukijan oma tulkinta. Siksi tarinaan kannattaa jättää aukkoja lukijan täytettäväksi. Sinisalon kirjoissa erilaiset dokumenttiaineistot ovat vuorovaikutuksessa tarinoiden kanssa ja tuovat oman näkökulmansa teosten maailmoihin.
”Sen sijaan, että väitän lukijalle asioiden olevan niin tai näin, hän voi itse päättää, mitä dokumenttiaineisto kokonaisuuden rakentamisessa merkitsee.”

Vaikka tietokoneen näppäimistön naputteleminen on tärkeää tarinan rakentamisessa, on kirjoittaminen paljon muutakin. Se on vuorovaikutusta maailman ja kirjailijan, teoksen ja lukijan välillä. Parhaimmillaan lukukokemus voi muuttaa lukijan tapaa ajatella. Tämä on myös yksi syistä, joiden takia Johanna Sinisalo kirjoittaa, omalla tyylillään ja itselleen tärkeistä aiheista.

”Pyrin luomaan lukijalle mahdollisuuden uuteen näkökulmaan. Kun kirjoittaa realismin ulkopuolella, on mahdollista abstrahoida ja etäännyttää käsiteltävä ongelma. Ja kun ongelmaa tarkkailee toisesta perspektiivistä, siitä voi syntyä tuoretta ymmärrystä”, Sinisalo kertoo, ”Kirjallisuus on antanut minulle niin paljon, että tahdon jakaa tuota lahjaa vuorostani eteenpäin.”