Ihmisen fyysinen riisto   

Luovan Kirjoittamisen Verkkolehti 2015, Kritiikit

norma

Teksti: Nora Palonen

Sofi Oksasen uusin romaani, Norma, (Like 2015, sivuja 304) yllättää erilaisella taiteellisella ja tyylillisellä otteella kuin mihin Oksasen aiemmassa tuotannossa on totuttu. Tällä kertaa kyseessä ei ole historiallinen romaani, vaan teoksessa on jopa havaittavissa fantasian piirteitä, vaikka kirjailija itse ei teostaan fantasiaksi luokittelekaan. Norma kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta tytöstä, Normasta, jonka äiti kuolee jäätyään Sörnäisissä metron alle. Fantasian piirre tulee esiin, kun paljastuu, että Normalla on epätyypillisen nopeasti kasvavat hiukset. Norma myös havaitsee hiustensa kautta omaa reagoimistaan tilanteisiin ja saa muista ihmisistä tietoa heidän hiuksiaan tarkkailemalla. Norman äiti, Anita, on juuri ennen kuolemaansa päätynyt töihin kampaamoon ja sitä kautta tutustunut tukkabisnekseen, joka on nykymaailmassa viimeisen kymmenen vuoden aikana räjähtänyt käsiin. Oksanen käsittelee romaanissaan aihetta, johon muut eivät ole vielä kajonneet ja joka on pysynyt piilossa, vaikka sen ei pitäisi.

Romaanin teemana on ihmisen riisto, mitä tosin Oksanen on käsitellyt myös aiemmissa teoksissaan. Normassa riisto kohdistuu hiuksiin ja kohdunvuokraukseen, hyvin fyysisesti esiintuotuna. Anitan elämäntehtävänä on ollut suojella tytärtään joutumasta vääriin käsiin epätyypillisen hiuskasvunsa vuoksi. ”Äiti oli aina metsästänyt naisia, jotka voisivat olla Norman kaltaisia ja hänen kotinsa oli tapetoitu tähkäpäiden kuvilla, hyllyt notkuivat heistä kertovista kirjoista”. Kun Anita kuolee, jää Norma yksin suurten kysymysten eteen ja tapahtumat menevät takkuisiksi. Äidinrakkaus tekee tunnelmasta sympaattisen ja jollain tavalla Norman salaisuus, josta vain Anita on ollut tietoinen, tekee äidistä ja tyttärestä liittolaiset.

Muu maailma on heidän vihollisensa, joka ahneuksissaan yrittää käyttää hyväkseen Norman poikkeavuutta. Selvimmin hänestä haluaa hyötyä Lambert, Anitan ystävän mies, joka pyörittää pimeitä bisneksiä lastensa kanssa. Hänen poikansa Alvar ja tyttärensä Marion ovat isänsä käskyläisiä, mutta etenkin Marionissa häivähtää inhimillisyys, sillä hän kokee tehtävänsä vastenmielisiksi ja ahdistuu niistä. Lambert on rahanahne perheen isä, jossa ei ole tippaakaan isällisyyttä, vaan hän johtaa perhettään kuin armeijaa saadakseen voittoa pimeistä puuhistaan.

Norman lukeminen vaatii keskittynyttä otetta, sillä useiden eri henkilöhahmojen vuoksi tapahtumat vaihtelevat tiiviisti. Mutta Oksasella on kyky pitää paletti kasassa siten, että lukija pysyy jatkuvasti sopivan uteliaana ja tapahtumat rakentuvat toistensa päälle paljastaen vähitellen mahdollisen lopputuloksen. Teoksessa esiintyy myös päihteitä, jotka lisäävät tarinan utuista tuntua ja tekevät Normasta entistä haavoittuneemman. Vaikka Normaa voisi sääliä hänen kokemiensa vastoinkäymisten vuoksi, on hänessä paljon rohkeutta ja vahvuutta, jotka saavat lukijan luottamaan siihen, että Norma pärjää äitinsä kuoleman jälkeen. Lukija asettuu nopeasti Norman puolelle.

Tähän mennessä Oksanen on myynyt yli 50 kielellä yhteensä noin kaksi miljoonaa kirjaa ja Normaankin on myyty käännösoikeudet jo useampiin maihin. Oksasen tuotannossa on totuttu Venäjän läsnäoloon, mutta Normassa se on ohuemmin mukana ja teos sijoittuu muutenkin hyvin vahvasti Suomeen. Tosin tarinan edetessä henkilöt suuntaavat hetkittäin ympäri maailmaa, mutta pääfokus on kuitenkin Suomessa.

Oksanen on kertonut Norman tarinan jatkuvan, ja sen verran lupaava on ensimmäinen osa, että toista jää odottamaan mielenkiinnolla. Hiusbisnes ja kohdunvuokraus ovat todellisia ongelmia, joten on Oksaselta hieno veto käsitellä niitä teoksessaan. Ne tuovat siihen ajankohtaisuutta ja koska ne eivät ole keksittyjä juttuja, on lukijalla mahdollisuus oppia uutta. Normassa pilkahtaa myös ajatus erilaisuuden sietämisestä, sillä Normalle tuo suuria haasteita selvitä omituisten kykyjensä kanssa. Teos on raikas tuulahdus rohkeasta aiheesta ja onnistuu tavoittamaan pelon ja ahneuden ilmapiirin, joka tapahtumien räikeistä kohtauksista syntyy.